چگونه استرس را کاهش دهیم irnab چگونه استرس را کاهش دهیم   راهکارهای کاهش استرس

ایرناب : در این مطلب راهکارهای کاهش استرس و مبارزه با تنش ذکر شده و به طور مفصل به آن پرداخته شده است. امیدواریم این راهکارها اثر گذار باشد.

استرس چیست؟ علائم استرس؟ چگونه استرس را از بین ببریم؟

 

استرس یک فشار روانی و احساسی بیش از حد است. درواقع استرس زمانی ایجاد می شود که ما نتوانیم با فشار های کوچک کنار باییم.

هر چیزی میتواند جزو این فشار کوچک باشد مثلا پول،کار،درس و … .

استرس میتواند روی رفتار شما تاثیر بگذارد یا روی عملکرد بدن شما حتی برخی می گویند می تواند روزی اندام و زیبایی صورت شما تاثیر بگذارد .

علائم استرس تفکر نگران کننده، شامل اضطراب، مشکلات خواب، عرق کردن، از بین رفتن اشتها و مشکل در تمرکز حافظه است.

 

راهکار های کاهش استرس

 

راهکار اول: بدن خود را ریلکس نگه دارید.

کاهش استرس irnab چگونه استرس را کاهش دهیم   راهکارهای کاهش استرس

– ورزش کنید

حداقل سه روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه الی ۴۵ دقیقه ورزش کنید.

مطالعات نشان داده است که ورزش می تواند در کاهش افسردگی، از بین بردن استرس و بهبود عملکرد شناختی نقش به سزایی داشته باشد.

  • اگر تنبل هستید و نمیتوانید به طور منظم ورزش کنید باید برای خودتان هدف تعیین کنید مثلا بگویید من باید پنج کیلو کم کنم این هدف میتواند به شما در ورزش کردن کمک کند.
  • به استخر رفتن و شنا کردن و حبس نفس برای چند ثانیه زیر آب به شما آرامش خاصی می بخشد.
  • یوگا ورزش خیلی خوبی برای کاهش استرس است.
  • شما میتوانید به چند تیم ورزشی مانند تیم والیبال یا فوتبال بپیوندید این کار باعث می شود منظم تر ورزش کنید.
  • ورزش های هوازی را فراموش نکنید.

– ماساژ

ماساژ گرفتن به کاهش استرس شما کمک میکند. ماساژ یک راه بسیار خوب برای استراحت و برای به حداقل رساندن تنش جسمی و روحی ​​شما است.

کاهش استرس2 irnab چگونه استرس را کاهش دهیم   راهکارهای کاهش استرس

– خوب غذا بخورید.

حفظ رژیم غذایی مناسب کلید کاهش استرس است. بدن با تغذیه مناسب بهتر قادر به مقابله با عوارض جانبی، جسمی و روحی ​ استرس است.

استرس با پرخوری همبسته است اگر می خواهید از استرس دور باشید رژیم غذایی خود را دنبال کنید و از پرخوری بپرهیزید.

برای انجام این کار:

  • یک صبحانه سالم بخورید. صبحانه واقعا مهم ترین وعده غذایی روز است، بنابراین غذاهای مفید را در صبحانه خود بگنجانید مثل سبزیجات یا گوشت.
  • خوردن سه وعده های غذایی در روز
  • میان وعده های سالم بخورید که انرژی خود را در طول روز حفظ خواهند کرد. حمل سیب، موز و یا بادام و اجتناب از تنقلات که به شما احساس ناسالم و بی حال بودن را میهدهد مانند نوشابه و شیرینی و یا فست فود.
  • مصرف کافئین و قند را به حداقل برسانید.

کاهش استرس3 irnab چگونه استرس را کاهش دهیم   راهکارهای کاهش استرس

– بهبود برنامه خواب

خواب روی همه کارهای انسان تاثیر میگذارد. تحقیقات نشان داده افرادی که خواب منظم تر دارند شاداب تر هستند و کمتر دچار تنش و استرس می شوند.

  • ۷ تا ۹ ساعت خواب بهترین رنج خوابی است و بیشتر یا کمتر از آن موجب کسلی میشود.
  • اگر میخواهید برنامه خوابتان را منظم کنید شاید تنظیم کردن آن در یک روز کار سختی باشد شما میتوانید هر روز نیم ساعت نیم ساعت آن را به ساعت خواب منظم نزدیک کنید.

کاهش استرس4 irnab چگونه استرس را کاهش دهیم   راهکارهای کاهش استرس

راه هاي مقابله با استرس

 

راهکار دوم: ذهن خود را ریلکس نگه دارید.

-کتاب بخوانید

خواندن یک راه بسیار خوبی برای آرام کردن ذهن و به دست آوردن دانش است.

  • سعی کنید کتاب های مورد علاقه خود را بخوانید.

 

کاهش استرس5 irnab چگونه استرس را کاهش دهیم   راهکارهای کاهش استرس

-مثبت اندیش باشید.

همیشه سعی کنید مثبت اندیش باشید و با منفی بافی مبارزه کنید مطمئن باشید افکار منفی حال شما را بدتر خواهد کرد.

حداقل کاری که میتواند مثبت اندیشی کند این است که زمان بر شما سخت نگذرد.

  • برای همه چیزها از خداوند سپاسگذار باشید.

کاهش تنش6 irnab چگونه استرس را کاهش دهیم   راهکارهای کاهش استرس

-بخندید.

تاثیر خنده در کاهش استرس ثابت شده است.

  • خنده باعث افزایش اندورفین است و این باعث می شود خلق و خوی مثبت هم پیدا کنید.

کاهش تنش7 irnab چگونه استرس را کاهش دهیم   راهکارهای کاهش استرس

-نفس عمیق بکشید.

اکسیژن زیاد باعث زیاد شدن آرامش و کاهش تنش می شود.

  • یک نفس عمیق بکشید و برای چند ثانیه در سینه حبث کنید و آن را رها کنید مطمئنا روی شما ثاثیر خواهد گذاشت حال این کار را چندین بار انجام دهید.

کاهش تنش8 irnab چگونه استرس را کاهش دهیم   راهکارهای کاهش استرس

راهکار های دیگر کاهش استرس

 

-علل استرس خود را بررسی کنید و آن را ریشه کن کنید.

 

-موقعیت های استرس زا را رها کنید.

این موقعیت ها را رها کنید و یا اصلا کاری کنید که در آن موقعیت قرار نگیرید.

 

-دوستان خوبی را انتخاب کنید.

دوستانی انتخاب کنید که اهل استرس نباشند و تنش را انتقال ندهند همچنین دوستانی را انتخاب کنید که با حرف و رفتارشان به شما آرامش بدهند.

 

-نگاهی به اصول خودتان در زندگی

سعی کنید تمام اصولتان را در زندگی رعایت کنید تا اتفاقاتی نیفتد که شما را مضطرب کند.

 

-گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش

به موسیقی های آرامش بخش و کلاسیگ گوش دهید.

 

-اجتماعی تر باشید.

با دوستانتان بیرون بروید و گردش کنید و با آن ها گفتگو کنید با این کار استرس یادتان خواهد رفت.

 

-کمک از دیگران و یا دیدار با مشاور

سعی کنید از یک نفر مشاوره بگیرید.

یادتان نرود یک نفر که از استرس شما کم کند نه کسی که قوز بالای قوز کند.

 

راهکار معنوی :

ارتباط با خدا سبب آرامش قلبی می شود و به شما در برابر تنش ها کمک میکند.

دعا کاهش استرس : در احادیث آمده که گفتن سه بار “ماشالله لاحول و لاقوه الله بالله العلی و العظیم” و بعد از آن صلوات فرستادن باعث افزایش آرامش قلب در برابر مشکلات و استرس ها است.

چگونه استرس را کاهش دهیم – راهکارهای کاهش استرس

Reducing stress

چگونه استرس را کاهش دهیم – راهکارهای کاهش استرس
۴٫۴۲امتیاز ۱۲رای