خواص باقالی
چـقـدر مفـید بـود ؟
khavas baghali irnab ir خواص باقالی

خواص باقالی

باقلا که با نام های باقالی و باقله هم شناخته می شود گیاهی است یک ساله از خانواده بقولات که در فصل بهار به بازار عرضه می شود.

باقلا فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص باقلا تازه و خشک را برای سلامتی، بارداری، دیابت، لاغری و کاهش وزن، کم خونی و پوست و مو شرح داده ایم.

خواص باقلا برای پوست و مو

۱٫ جوان سازی پوست صورت
باقلا منبع خوبی از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته می شود و علائم پیری زودرس مانند چین و چروک صورت و چروک دور چشم را رفع کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

۲٫ لایه برداری و پاک سازی پوست صورت
باقلا می تواند به عنوان یک اسکراب طبیعی برای لایه برداری و پاکسازی پوست صورت استفاده شود.

ماسک باقلا و سرکه برای لک پوست صورت

مقداری باقلا خشک را آسیاب کنید تا آرد شود، آرد باقلا را با مقداری آب، سرکه و گلاب ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند، سپس با آب سرد خوب بشویید.

۳٫ درمان آکنه و جوش صورت
مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در باقلا می تواند برای درمان آکنه و جوش صورت مفید باشد.

ماسک باقلا برای جوش صورت

مقداری باقلای پخته شده را له کنید و با شنبلیله و عسل مخلوط کنید و بر روی جوش صورت بمالید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

۴٫ رفع موهای زاید بدن
ماساژ پوست صورت و بدن با باقلا می تواند به رفع موهای زائد بدن کمک کند.

ماسک باقلا برای مو های زائد پوست

باقلا سبز را رنده کرده و سپس خشک کنید. وقیت که خشک شد آسیاب کنید، آرد باقلا را با آب لیمو ترش تازه یا سرکه مخلوط کرده و در یک ظرف دربسته بریزید و بگذارید نیم ساعت بماند.

بعد از برداشتن مو های زائد صورت و بدن، این ترکیب را بر روی پوست ماساژ دهید و سپس با آب سرد بشویید. این کار را آنقدر انجام دهید تا مو های زائد کاملا از بین بروند.

۵٫ جلوگیری از سفید شدن موی سر
گفته می شود که اگر گل باقلا را له کنید و بر روی موی سر بمالید برای جلوگیری و درمان سفید شدن مو ها مفید می باشد.

فواید دارویی و درمانی باقلا برای بدن

۶٫ جنین، زنان باردار و زنان شیرده
باقلا حاوی مقادیر بالای فولات است که به عنوان یکی از مواد مغذی مهم برای زنان باردار شناخته شده و از نقص عصبی جنین اسپینا بیفیدا و آنانسفالی و مرگ و میر جنین قبل از تولد پیشگیری می کند.

باقلا حاوی میزان قابل توجهی کلسیم است که در دوران بارداری برای تقویت و تشکیل استخوان های جنین ضروری می باشد.

فیبر موجود در باقلا برای پیشگیری و درمان یبوست در دوران بارداری مفید می باشد.

مقادیر قابل توجه پروتئین موجود در باقلا باعث افزایش انرژی زنان باردار می شود و به رفع خستگی و بی حالی در دوران بارداری کمک می کند.

خانم های باردار و شیرده برای مصرف باقلا بهتر است که با پزشک خود مشورت کنند.

۷٫ نوزادان و کودکان
همه ی انواع حبوبات از جمله باقالی منبع اصلی کربوهیدرات ها، پروتئین، فیبر، آهن، کلسیم و ویتامین های B هستند که برای رشد بدن نوزادان و کودکان ضروری می باشند.

شما می توانید بعد از سن یکسالگی باقلا را به صورت پوره درآورید و برای تغدیه نوزادان و کودکان استفاده کنید.

با توجه به اینکه باقلا می تواند علائم بیماری فاویسم را تشدید کند قبل از شروع تغذیه نوزاد با باقلا با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

۸٫ دیابت و قند خون
نتایج تحقیقات اولیه نشان داده که مقادیر بالای فیبر موجود در باقلا می تواند باعث کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت شود، همچنین باقلا شاخص گلیسمی نسبتا پایینی دارد و همین به کنترل قند خون کمک می کند.

همچنین فیبر موجود در باقلا باعث کاهش کلسترول خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می شود.

۹٫ باقلا و کم خونی
باقلا حاوی مقادیر زیادی آهن و مس است که باعث افزایش تولید هموگلوبین خون شده و به درمان کم خونی فقر آهن و آنمی کمک می کند.

کمبود آهن در بدن می تواند باعث ایجاد احساس خستگی و خواب آلودگی در افراد شود.

۱۰٫ یبوست
مقادیر بالای فیبر موجود در باقلا به بهبود حرکات روده برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

۱۱٫ لاغری و کاهش وزن
باقلا حاوی مقادیر بالای فیبر و پروتئین می باشد که باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن و لاغری افراد کمک می کند.

گفته می شود که باقلا می تواند باعث کاهش چربی شکم شود.

۱۲٫ فشار خون و قلب
مطالعات نشان داده که مقادیر قابل توجه منیزیم موجود در باقلا باعث کاهش فشار خون بالا در افراد شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و حمله قلبی را کاهش می دهد.

تجزیه و تحلیل ۱۲ آزمایش بالینی نشان داد که مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم از جمله باقلا برای مدت ۸ تا ۲۶ هفته در ۵۴۵ نفر از مبتلایان به فشار خون بالا باعث کاهش فشار خون دیاستولیک شد.

۱۳٫ پوکی استخون
مقادیر بالای منگنز موجود در باقلا به افزایش توده استخوانی کمک می کند و علاوه بر این، با بهبود کمبود کلسیم برای درمان پوکی استخوان مفید است.

۱۴٫ استرس، اضطراب و افسردگی
باقلا حاوی مقادیر مناسب لوودوپا می باشد که باعث افزایش تولید دوپامین در بدن شده و با بهبود خلق و خو به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

۱۵٫ پارکینسون
باقلا منبع خوبی از لوودوپا می باشد که در دارو های درمان پارکینسون استفاده می شود، مطالعات نشان داده که لوودوپا برای پیشگیری و درمان بیماری پارکینسون مفید بوده و علائم آن را کاهش می دهد.

۱۶٫ بدنسازی
باقلا منبع خوبی از پتاسیم است که برای بهبود عضله سازی در بدنسازی مفید می باشد.

۱۷٫ سرطان
همانطور که می دانید آسیب DNA سلو های بدن یکی از علل اصلی ابتلا به سرطان می باشد، ویتامین B9 موجود در باقلا از آسیب DNA پیشگیری می کند و می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان های سینه، مغز، گردن رحم، روده بزرگ و ریه را کاهش دهد.

۱۸٫ چشم
تحقیقات نشان می دهد که تیامین موجود در باقلا خطر ابتلا به بیماری های چشمی از جمله گلوکوم و آب مروارید را کاهش می دهد.

۱۹٫ جلوگیری از پوسیدگی دندان
مقادیر بالای کلسیم و فسفر موجود در باقلا باعث تقویت دندان ها و مینای دندان شده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

عوارض و مضرات باقلا

تحقیقات اولیه نشان داده که زیاده روی در مصرف باقلا به دلیل محتوای لوودوپا می تواند کمبود ویتامین B6 ایجاد کند که می تواند منجر به افسردگی شود.

باقلا و بیماری فاویسم : بیماری باقلایی یا فاویسم نوعی بیماری خونی ارثی است که در اثر کمبود G6PD در بدن ایجاد می شود، مصرف زیاد حبوبات می تواند باعث تشدید این بیماری و علائم آن از جمله سرگیجه، سردرد، ضعف شدید، رنگ پریدگی، کم خونی و یرقان شدید و حتی مرگ شود.

توجه داشته باشید که حتی بو کردن باقلا هم برای افراد مبتلا به فاویسم خطرناک می باشد.

گفته می شود که در بسیاری از افراد باقلا جواب آزمایش هپاتیت B را مثبت کرده و باعث اشتباه شدن جواب آزمایش خون می‌ شود.

باقلا در برخی افراد می تواند باعث ایجاد واکنش آلرژیک و حساسیت شود.

5b1e421620b62 khavas baghali irnab ir خواص باقالی

خواص باقالی

طبع باقلا

طبیعت باقلا تازه سرد و تر و طبع باقلا خشک سرد و خشک می باشد. باقلا سرشار از ویتامین ویتامین K، ویتامین B6، تیامین و مواد معدنی پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، منیزیم، آهن و منگنز می باشد.

خاستگاه اولیه باقلا فلسطین بوده است، باقلا به عنوان غذای رایج بسیاری از تمدن های مصر، یونان و روم بوده است.

باقلا پخته شده را می توان برای تهیه انواع سالاد، باقلا پلو، باقلا قاتق، باقلا خورش، کوکو باقلا، خوراک باقلا، سوپ باقلا و باقالی داغ استفاده کرد.

روش پوست کندن باقلا

وقتی که دانه های باقلا را از غلاف جدا کردید، یک قابلمه بزرگ را پر از آب و نمک کنید و بر روی اجاق بگذارید تا بجوشد، حالا دانه های باقلا را به آن اضافه کنید و بگذارید ۵ دقیقه بجوشد.

باقلا ها را آبکشی کنید و درون یک ظرف بزرگ آب و یخ بریزید، بعد از گذشت ۳ تا ۵ دقیقه، به راحتی می توانید پوست دانه های باقلا را از آن ها جدا کنید.

خواص باقلا در طب سنتی

تقویت‌کننده قوای جنسی است
ویتامین A موجود در آن باعث تقویت بینایی می‌شود
فسفر آن به تقویت بهره هوشی کمک می‌کند
باعث کاهش خستگی‌های جسمی و فکری و رفع ضعف اعصاب می‌شود
برای درمان رماتیسم، درد مفاصل و سیاتیک مفید است
باعث کاهش ورم پروستات می‌شود
باعث افزایش نیرو و قوت بدن در دوران نقاهت می‌شود
مصرف مخلوط باقالا با روغن بادام و قند به رفع گرفتگی صدا و پاک سازی ریه کمک می‌کند
باقالا ازعهد بوق تا امروز
باقالا از خانواده حبوبات است و گیاه بومی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا به حساب می‌آید. این دانه محصول فصل خنک به‌ خصوص بهار است و بیشتر در مناطق سردسیری و شمالی کشور کشت می‌ شود.

با این حال در پاییز و زمستان در بعضی مناطق گرمسیری مانند خوزستان هم برداشت می‌شود. باقالا سابقه چندین هزار ساله دارد و از دیرباز توسط یونانیان، رومیان باستان و همچنین مصریان فراعنه مصرف می‌شد حتی نمونه‌هایی از باقالا در قبرهای مصریان باستان پیدا شده است!

امروزه در ایران دو نوع عمده باقالا کشت می‌شود؛ یکی باقالای معمولی که به صورت خام یا پخته مصرف می‌شود و دیگری باقالای لوبیا مانند گیلان معروف به «پاچ باقالا» است که ریز تر و لطیف‌تر است اما خام خورده نمی‌شود و بیشتر در خوراک محلی «باقالا قاتق» به کار می‌رود. باقالا زرد نیز همان خشک شده باقالا سبز است که از آن در تهیه دم پختک استفاده می‌شود.

ارزش غذایی باقلا خام ( ۱۰۰ گرم)
کالری : ۸۸
پروتئین : ۸ گرم
کربوهیدرات : ۱۸ گرم
چربی : ۰٫۷ گرم
قند : ۹ گرم
فیبر : ۸ گرم
ارزش غذایی باقلا پخته (۱۷۰ گرم)
کالری : ۱۸۷
پروتئین : ۱۲٫۹ گرم
کربوهیدرات : ۳۳٫۴ گرم
چربی : ۰٫۷ گرم
فیبر : ۹٫۲ گرم


دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *