درمان استرش شدید
۳٫۲ امتیاز ۵ رای
darman esteresshadid irnab ir درمان استرش شدید

درمان استرش شدید

بسیاری از اضطراب و استرس ها در محیط های پرتنش رخ می دهند و افراد در كمتر از یك دقیقه دچار تنش و علائم استرس شده و ممكن است این اتفاق برای آنها در هر ساعت یک بار رخ بدهد. برای درمان استرس در كمتر از یك ساعت در افرادی كه كارهای پر استرس دارند و باید در مورد بسیاری از كارها و وظایف خود نگران باشند، تكنیك های روانشناختی بسیار كاربرد دارد. این نوع استرس های ناگهانی و كوتاه مدت بسیار بروز می كند.
اولین قدم برای درمان استرس شناخت عواملی است كه موجب بروز علائم اضطراب و استرس كوتاه مدت و ناگهانی در فرد می گردد. از جمله عوامل استرس زا می توان به موارد زیر اشاره کرد :
۱- تغییرات ناگهانی و غیر قابل پیش بینی در زندگی ( شکست عشقی ، مرگ عزیزان و دوستان، تغییر محل زندگی ، اخراج شدن، برشکسته شدن و … )
۲- مشکلات خانوادگی ( دعوای والدین ، مشکلات زناشویی ، خیانت همسر ، طلاق عاطفی و … )
۳- بیماری های جسمی ( ایدز ، هپاتیت ، ام اس ، سرطان ، سرطان سینه و … )
۴- اختلالات روانی ( افسردگی ، فوبیا ، وسواس فکری ، اختلالات شخصیت و … )
۵- تصمیم های مهم زندگی ( انتخاب رشته کنکور ، انتخاب شغل ، انتخاب همسر ، انتخاب محل زندگی، خرید خانه و … )
۶- اعتیاد به مواد اعتیاد آور ( مواد مخدر ، مواد محرک ، مواد توهم زا ) و ترک اعتیاد
۷- اعتماد به نفس پایین
۸- مشکلات و اختلالات جنسی ( خود ارضایی، زود انزالی ، اختلال نعوظ ، واژینیسم و … )
۹- ترس از تنهایی
۱۰- وقایع ناگوار زندگی

بعد از شناسایی این عوامل با استفاده از تكنیكهای روانشناختی می توان برای درمان اضطراب و استرس در کمتر یک ساعت اقدام نمود. ازجمله این تکنیک ها برای درمان استرس می توان به موارد زیر اشاره داشت :
۱- نفس خود را برای مدت ۱۵ ثانیه حبس كنید و در این ۱۵ ثانیه روان خود را كاملا رها كنید و اجازه بدهید تا ناراحتی و استرس را در بدن خود درك كنید.
۲- یك لیوان آب سرد را جرعه جرعه بنوشید.
۳- حركات كششی را برای مدت ۱۰ ثانیه انجام دهید و بعد ۳ نفس عمیق بكشید.
۴- كمی قدم بزنید و هوای آزاد بخورید.
۵- یك فنجان عصاره اسطوقدوس یا چایی سبز بنوشید.
۶- هر ۵ دقیقه یك بار به مدت ۳۰ ثانیه سكوت كنید و چشمان خود را ببندید و خود را در یك اتاق كاملا تاریك و ساكت تصور كنید.
۷- از ۲ عد گلوله فلزی برای بازی كردن آنها در دستان خود استفاده كنید و آنها را در كف دست خود بچرخانید.
۸- شكلات تلخ با آب سرد همراه با لیمو بخورید.
۹- لبختد بزنید و بدون دلیل بخنید.
۱۰- مصرف جوشانده های گیاهی مانند جوشانده گل گاو زبان و اسطوقدوس برای کاهش استرس بسیار مفید می باشد.
۱۱- خواب راحت موجب كاهش اضطراب می شود. یک ساعت قبل از خواب چای و قهوه ننوشید.
۱۲- نوشیدن یك لیوان دمنوش بابونه
۱۳- تمرین مدیتیشن و یوگا
۱۴- ۱۰ دقیقه ورزش سبك هوازی
۱۵- آغشته كردن یك پارچه تمیز به كمی گلاب و قراردادن آن روی بالشتان

5c7fa062cd54f darman esteresshadid irnab ir درمان استرش شدید

درمان استرش شدید

تمرین هایی كه توسط روانشناسان برای غلبه آنی و درمان اضطراب ارائه می دهند؛ ریشه در تجربیات کاری روانشناس و مرکز روانشناسی از ساز و کار استرس و اضطراب دارد. این تمرینات برای هر فرد بسته به ریشه و عامل اصلی ایجاد کننده استرس در فرد متفاوت بوده و با پیگیری مداوم تمرینات توسط مراجع حتما نتیجه بخش می باشد. استفاده از تمرینات ساده مشاوران روانشناس به فرد کمک می کند تا قادر به کنترل اضطراب و استرس شدید خود در مدت زمان ۱۵ تا ۶۰ دقیقه باشد. البته در خصوص درمان استرس در كمتر از یك ساعت به خاطر داشته باشید كه یك مقدار كم استرس و اضطراب عملكرد و تمركز شما را افزایش می دهد. روانشناسان برای کنترل و كاهش استرس و اضطراب علاوه بر تمرین و تکنیک هایی که به فرد می آزموند؛ در طولانی مدت با قرار دادن فرد در شرایط اضطراب و استرس زا به او می آموزند که چطور احساساتش را در کنترل داشته باشد.
برخی از تمرینات درمان استرس باید در زمانی که فرد در شرایط استرس و تنش زا قرار دارد؛ انجام شود و برخی دیگر از این تمرینات باید در طول شبانه روز انجام شوند. ممكن است استرس شما ریشه وراثتی داشته باشد كه در این صورت سکیل درمان استرس طولانی تر می باشد.
یکی از روش های پرکاربرد برای درمان استرس در كمتر از یک ساعت استفاده از دارو های ضد اضطراب مانند لورازپام و پروپونالول و … می باشد. ولی به دلیل عوارض جانبی دارو های ضد اضطراب تا زمانی که واقعا راه حل دیگری وجود نداشته باشد؛ مصرفشان توصیه نمی گردد.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *